Hebt u nog vragen? Misschien kunt u reeds een antwoord vinden in deze uitgebreide lijst met veelgestelde vragen?

Wanneer u in onderstaande lijst met vraag en antwoord, toch niet het antwoord kunt vinden op uw vraag, aarzel dan niet om ons te contacteren.

U vindt onze gegevens op de contactpagina.

 

Wat is de meerwaarde om uw administratie door OTV Home Care te laten doen?

- maandelijks persoonlijk contact

- verwerking van de maandelijkse facturatie

- vaste maandelijkse uitbetalingsdag

- mogelijkheid om samen te werken met zorgkundigen

- helpdesk door ervaren verpleegkundigen

- (gratis) vormingen

- mogelijkheid om te werken met een elektronisch zorgdossier

- geen eigen software aankoop nodig

- vinger aan de pols van de conventie

Kan ik als verpleegkundige toch samenwerken met zorgkundigen?

Ja, sinds 2014 is het mogelijk om samen te werken met een zorgkundige op zelfstandige basis. Door aan te sluiten bij ons is het nog eenvoudiger om dit te doen. U moet uiteraard wel rekening houden met de beperkingen die opgelegd zijn voor de zorgkundigen. Zij mogen niet alle zorgen uitvoeren en mogen niet langsgaan bij patiënten met een palliatief forfait.

Is OTV Home Care ook bereikbaar buiten de kantooruren?

Wij zijn ons zeer bewust van de onregelmatige werkuren van een zelfstandig verpleegkundige. Daarom zal uw vertegenwoordiger voor dringende gevallen ook bereikbaar zijn buiten de "kantooruren". Bij minder dringende zaken zal hij/zij zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Hoe moet ik een aanvraag doen voor een forfait, een palliatieve zorg,... ?

Zoals u weet, heeft een verpleegkundige 10 kalenderdagen (eerste zorg = eerste dag) de tijd om een aanvraag te doen voor een forfait, een toilet, een palliatieve zorg, parenterale voeding of een perfusie. U moet dit dan ook zo snel mogelijk aan ons doorgeven, samen met alle gegevens van de patiënt, de katz, de gegevens van de huisarts en de details van het voorschrift. Wij doen dan onmiddellijk de aanvraag voor u.

Katz schalen zijn 3 maand geldig. Wat moet ik doen om niet te vergeten ze op tijd te verlengen?

Wij houden dit voor u in het oog en vernieuwen automatisch voor elke patiënt.

We vragen natuurlijk wel om ons binnen de 10 kalenderdagen te verwittigen wanneer de toiletten mogen gestopt worden, want dan moet de Katz uiteraard niet meer verlengd worden.

Ik zoek een vaste of een tijdelijke verpleegkundige om mij te helpen in mijn praktijk. Kan Sahc mij hierbij helpen?

Er sluiten zich steeds meer en meer verpleegkundigen bij ons aan.

Sommigen hebben de mogelijkheid om vervangingen te doen. Regelen voor u kunnen we niet, maar we kunnen wel iedereen met elkaar in contact brengen.

Eventueel helpen we ook zoeken buiten Sahc. We doen in ieder geval ons best.

Ik heb geen PC, laptop of tablet. Kan ik toch een beroep doen op Sahc?

Op dit moment heeft u nog geen PC, laptop of tablet nodig om gebruik te kunnen maken van onze diensten.

Elke maand komt uw vertegenwoordiger langs om alle gegevens uit te wisselen en nieuwe werklijsten te bezorgen. Per post of rechtstreeks op ons kantoor kan natuurlijk ook.

Uiteraard staat de technologie niet stil en zal de ID controle waarschijnlijk binnen afzienbare tijd verplicht worden. We volgen dit voor u op de voet verder op.

Als ik in het begin van de maand op vakantie ben, hoe moet ik dan de gegevens van de voorbije maand ingeven?

Geen probleem, uw vertegenwoordiger zal een afspraak met u maken op een andere datum.

Eventueel kan u ook een collega inschakelen om ons de gegevens op tijd te bezorgen.

Wanneer ik enkele weken op vakantie ben, ziek ben of in bevallingsverlof, moet ik dan ook betalen ook al heb ik geen facturatie?

De kosten voor onze diensten worden enkel berekend als er effectief een factuur wordt gemaakt.

Geen prestaties = geen factuur = geen kosten.

We vragen wel om ons dit tijdig of toch zo snel mogelijk te laten weten.

Ik laat mij tijdelijk vervangen door een verpleegkundige die haar administratie laat doen door een andere dienst. Wat moet ik doen?

Ofwel kan u uw collega overtuigen om zich bij ons aan te sluiten, ofwel wordt er een vervangingsdossier opgevraagd voor de te bepalen periode voor alle patiënten.

Ik ben wel geïnteresseerd in meer informatie, maar ik ben bang dat men mij zal verplichten om te tekenen...

Absoluut niet. U tekent bij ons enkel als u er 100% zeker van bent.

Wij komen vrijblijvend bij u langs, geven u alle informatie en begrijpen dat u dit wil kunnen bespreken of er op zijn minst een nachtje wil over slapen.

Wanneer u een besluit genomen hebt komen we opnieuw bij u langs om alles in orde te brengen.

Als u echter van in het begin al zeker bent dat u bij ons wil aansluiten is onmiddellijk tekenen uiteraard wel mogelijk.

Ik ben moeilijk bereikbaar overdag, is het mogelijk om een afspraak te maken na de kantooruren of in het weekend?

Geen probleem. Uw vertegenwoordiger zoekt samen met u naar een gepast moment.

Ik ben bedolven onder het werk en kamp met een administratieve achterstand. Kan Sahc dit oplossen als ik aansluit?

Eens u ons alle gegevens en documenten heeft bezorgd, doen wij onze best om deze achterstand zo snel mogelijk weg te werken.

Wanneer word ik uitbetaald?

Bij het begin van de maand verzamelen wij alle gegevens van de voorbije maand.

In de weken die volgen verwerken wij deze gegevens.

Op het einde van de maand worden deze doorgefactureerd naar de mutualiteiten.

Zo'n 3 weken later, op de 20ste of 21ste van de maand, wordt uw facturatiebedrag door ons op uw rekening gestort. 1 storting, 1 bedrag.

Wij garanderen u deze maandelijkse uitbetaling.

Voor startende zelfstandig verpleegkundigen zoeken we samen naar een oplossing.

Ik wil starten als zelfstandig verpleegkundige. Welke stappen moet ik allemaal ondernemen?

- diploma verpleegkunde laten viseren (visum aanvragen) http://health.belgium.be/eportal/Healthcare/healthcareprofessions/Nursingpractitioners/2688387?fodnlang=nl#.Vs7NMhEUXIU

- RIZIV nummer aanvragen: http://www.riziv.fgov.be/nl/professionals/individuelezorgverleners/verpleegkundigen/Paginas/riziv-nummer.aspx#.Vs7NhBEUXIU

- u laten conventioneren (toetreden tot de conventie). Het nodige formulier hiervoor krijgt u bij de toekenning van uw RIZIV nummer.

- uzelf de vraag stellen: ga ik mijn administratie allemaal zelf doen, of zal ik dit uitbesteden aan een gespecialiseerde firma. In het laatste geval neemt u contact met ons op.

- U dient zich ook aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. U kiest zelf welke.

- Niet verplicht maar wel ten zeerste aan te raden: een verzekering "Burgerlijke en Beroepsaansprakelijkheid". Als verpleegkundige wordt u namelijk verantwoordelijk gesteld voor alle toegediende zorgen én de fouten die daarbij kunnen gemaakt worden....

U kan u vanaf stap 1 door ons laten begeleiden. Wij maken er een zaak van om startende verpleegkundigen te begeleiden in hun opstartproces.

Wat is een verpleegkundig consult?

Het verpleegkundig consult is het opmaken van een verpleegkundige diagnose volgens een conceptueel model (bv Henderson) of een verpleegkundige classificatie van functionele gezondheidspatronen (bv Gordon).

Het verpleegdossier moet bestaan vanaf de eerste verstrekking bij een patiënt. Het consult kan pas aangerekend worden nadat de patiënt reeds 28 dagen wordt verzorgd (2x per week hygiënische zorg), maar kan eventueel al opgesteld worden in deze periode (groeiproces). Voor de palliatieve patiënt die op zijn minst tweemaal per week hygiënische verzorging nodig heeft, kan het consult geattesteerd worden vanaf de dag van de eerste hygiënische zorgverstrekking.

Een consult kan max 1 keer per jaar aangerekend worden.

Wanneer valt mijn patiënt onder een "forfait" en wanneer spreken we over een T2, T7?

Hiervoor moet uiteraard de Katz schaal worden ingevuld. Belangrijk is dat deze naar waarheid wordt ingevuld, en dat er een goeie observatie aan vooraf gaat. Bent u als verpleegkundige niet zeker van uw zaak, dan kan u altijd beroep doen op uw vertegenwoordiger of de helpdesk. Zij helpen u graag verder.

Een asielzoeker vraagt om verpleegkundige zorgen. Hoe kan ik deze zorgen attesteren?

Indien de patiënt asiel heeft aangevraagd voor 2007 kunt u attesteren aan de mutualiteit waar hij/zij bij aangesloten is. Indien asiel werd aangevraagd na 2007 en de patiënt verblijft in een Lokaal Opvanginitiatief (LOI) dan dient u alle attesten over te maken aan het LOI. Verblijft de patiënt niet in een LOI dan is de cel "medische kosten" van Fedasil bevoegd voor de uitbetaling van de medische zorgen.